pátek 24. června 2011

31.12. Odlet z NZ a Silvestr v Sydney

Náš stroj přes Tasmanovo moře
Je tomu na den přesně jeden rok, co jsme zavítali na druhou stranu Zeměkoule na NZ a přesně i v tento den tuto nádhernou zemi opouštíme. Odlétáme obrovským letadlem Airbus A380 společnosti Emirates v odpoledních hodinách. Let byl velice příjemný a utekl nám jako voda a to hlavně díky komfortu uvnitř tohoto létajícího hotelu. Jídlo a pití zdarma, 1600 kanálů, možnost přepnutí na venkovní kamery umístěné na letadle, současná poloha a rychlost, prostě člověk se mohl zabavit na hodiny a hodiny letu. Vůbec by mi nevadilo cestovat s touto společností až domů. Letenka z Aucklandu do Sydney vyšla na 200 NZD, což je tak akorát. V Sydney jsme přistáli podle letového řádu, možná i o pár minut dříve.

Na palubě bylo všechno. Luxus

V příletové hale jsme čekali snad jen 5 minut, než se objevila Ilonka, naše hostitelka v Sydney. Touto cestou bych jí opravdu skutečně rád ještě jednou poděkoval za milé pohoštění a výlety, které jsme společně během pobytu podnikli. Dokonce jsme měli to štěstí, že Ilonka pracuje v kanceláři v jednom z mrakodrapů přímo v centru města, odkud je nádherný výhled na celý přístav a slavnou operu a když nám sdělila, že na Silvestra se plánuje menší oslava a že nás zve, byli jsme z toho velmi potěšení, protože lepší výhled na ohňostroj bychom asi nikde jinde nesehnali.

Silvestr v Sydney
Po ubytování se v nádherné vile na předměstí jsme se vlakem vydali do centra a následně do mrakodrapu. Bylo to skvěle načasované, protože netrvalo dlouho a před námi se objevil nádherný ohňostroj nad opera house a harbour bridge, místní dominanta- ocelový most. Ohňostroj byl vskutku velkolepý a výhled na něj ještě náramnější. Připili jsme si šampaňským a popřáli si vše dobré do Nového roku 2011. Zpátky jsme se vrátili asi kolem 2 hodiny ranní a usnuli jako špalci.

úterý 18. ledna 2011

Čtvrtek 14. Října Kaňon Buller a Nelson Lakes

Most přes řeku Buller
Probudili jsme se u řeky Buller, která se maorsky řekne Kawatiri, což znamená hluboká a divoká. V této oblasti došlo v roce 1929 k silnému zemětřesení. Sesuvy půdy spojené s touto katastrofou a postupná eroze způsobily významnou změnu vzhledu této krajiny. My jsme se zastavili u Buller Gorge Swing Bridge, kde se nachází nejdelší lanový most pro pěší na NZ.

Trochu se klepaly kolena
Za 5 NZD jsme se po něm dokonce mohli i projít a na druhé straně si udělali krátkou procházku po parku, kde jsme si mohli prohlédnout místo tektonického vyzdvihnutí, prohlédnout si starou zlatokopeckou boudu a nějaké vraky, které zde dříve pomáhali těžit zlato. Samozřejmě nás lákali na tzv. Flying fox, což je dlouhá sedačková dráha dlouhá 160 metrů, po které se můžete jedním směrem svézt jako superman, ale za 14 NZD 4 sekundy požitku za to nestály, viděli jsme, jak to před námi někdo sjíždí a nebylo to nic moc.
Jedna ze zlatokopeckych chatrčí

Pak jsme se vydali o 15 km dále, kde jsme zajeli na odpočívadlo, kde byla vyhlídka na Earthquake Slip, kde je zjevná oblast mohutného sesuvu půdy. Onen sesuv totálně zahradil řeku Buller a ta pak nadělala povodněmi pěknou paseku. Potom jsme se vydali dále do vnitrozemí k nám už dobře známému parku Nelson Lakes NP. Toto místo jsme již navštívili před prací na vinici.

Nelson Lakes
Takže jsme již projížděli místa, která dobře známe. Zastavili jsme se u ledovcového jezera Rotoiki, které je obklopeno nádhernými kopci a hustými bukovými lesy. V dálce jsme mohli zahlédnout zasněžené vrcholky. Poblíž se nachází i lyžařské středisko Rainbow Valley, ale tam už lyžařská sezóna nejspíš skončila. Naší cestu jsme zakončili v městě Blenheim, kde jsme strávili další tři a půl měsíce. Opět jsme pracovali na vinici a opět jsme bydleli u indické rodinky… Pokračování v sekci Austrálie.

Středa 13. Října Lívancové hory

Pancake rocks, neboli lívancové hory
Po probuzení jsme se vydali k dalšímu přírodnímu výtvoru, které se jmenuje Pancake rocks, čili lívancové hory. Vydali jsme se po dlážděné vyhlídkové cestě, která vedla od silnice k Dolomite Point. Během procházky jsme si mohli prohlédnout palmy nikau, které jsou nejjižněji rostoucími palmami na světě.

Jedna z blowholes
Naskytl se nám pohled na zvětralá vápencová skaliska, která připomínají na sebe naskládané obrovské lívance. Jde o výsledek chemického procesu, jehož působením vznikly střídavě tvrdší a měkčí vrstvy hornin, které pak nestejnou rychlostí podléhají povětrnostním vlivům. Pod skalami byly vyhloubeny mořem jeskyně, do kterých při přílivu prudce pronikají proudy vody a následně tryskají do vzduchu protlačovány malými otvory ve stropě. Něco mnohem úchvatnějšího jsme viděli na Samoa – blowholes.

BBQ

Tuhle ceduli opravdu nevidíme rádi
S dalším krasovým útvarem jsem se setkal při návštěvě blízké jeskyně Punakaiki Cavern, (asi 500 m od Pancake rocks) kterou jsem prošel asi až na konec. Poté jsme si na jednom krásném odpočívadle udělali na grilu kuřecí steaky a trochu si zalenošili. Pak jsme se vydali směrem k městu Westport, před nímž jsme odbočili na Mys Foulwind, kde se mělo nacházet nejseverněji položené hnízdiště tuleňů na NZ. Prvním Evropanem, který se dostat do těchto končin byl slavný James Cook. Počasí mu moc nepřálo a tak se není co divit, že toto místo nazval Mys špatného větru. Vydali jsme se asi na 4 km procházku k majáku. Projeli jsme městem Westport a zabalili to u řeky Buller.

Za 1 den: 151 km

Celkem najeto: 256 822 km

čtvrtek 13. ledna 2011

Úterý 12. Října Ledovec Franz Josef a města na západním pobřeží

Cesta k ledovci Franz Josef
 Ráno jsme bez snídaně vyjeli k ledovci. Nechali jsme auto na parkovišti a vydali se na 1,5 hodinový trek k patě ledovce. Nad námi začaly poletovat helikoptéry vezoucí turisty na vrchol ledovce. Prošli jsme kolem zajímavého glaciálního útvaru zvaného oblík- sentinel rock, tvořený z usazenin ledovce.

Trasa byla nádherná, turistů ale taky přibývalo. Došli jsme až k čelu ledovce a udělali několik pěkných fotek a prohlídli si i řeku, která vytéká z ledovcového čela. Vrátili jsme se na parkoviště a dojedli zbytek našich zásob a vydali se směr sever do města Hokitika.

Franz Josef Glacier
Cestou jsem začínal mít obavy, zda vůbec dojedeme, protože v nádrži rapidně ubývala nafta. Naštěstí se nám to podařilo a tak jsme autíčku dali napít ve městě.
Udělali jsme si krátkou zastávku, prošli si továrnu a obchod se vzácným zeleným nefritovým kamenem a poobědvali rybu s hranolkami pěkně zabalených do novin. Dokoupili jsme si zásoby jídla v místním supermarketu a pomalu hledali místo na ubytování. To se nám moc nedařilo, neboť všude byly cedule no camping a u moře se prý procházejí po večerech tučňáci, kteří nechtějí být rušeni a tak jsme dojeli až do města Greymouth.
Za městem jsme našli camping u Point Elisabeth Walkway.

Čelo ledovce

Malé info o ledovcích Fox a Franz Josef
Tyto dva ledovce pomalu postupující směrem k hustým deštným pralesům pokrývajícím pobřežní krajinu. Již zdalky vyhlížejí naprosto velkolepě.Jsou pozoruhodnou spojnicí mezi nížinatým pobřežím oceánu a mohutnými vrcholy Jižních Alp.Podle Maorské legendy se sem vydala krásná Hinehukatere, která tak milovala hory, že chtěla, aby je její milenec Tawe poznával spolu s ní. Když pak nešťastně zemřel, propukla v tak velký pláč, že její slzy vytvořili ledovce známé pod jmény Ka Riomata o Hinehukatere- Slzy dívky lavin. Tyto dva ledovce postupují po příkrém svahu tak rychle, že jejich led zůstává průzračně bílý a čistý, protože s sebou nebere tolik suťového materiálu jako pomalejší ledovce.
Západ Slunce u Point Elisabeth Walkway

V jejich nitru je přesto skryto množství kamenů, které po ústupu ledovce vytváří kamenitá pole známá jako morény. Za těmito přírodními hrázemi se pak kumuluje srážková a tavnáera voda a vznikají ledovcová jezera. Velkým důkazem pohybu ledovců jsou boční linie otěru, kterou zanechává ledovec na stěnách údolí. Pod úrovní ustupujícího ledu se nemůže zachovat prakticky žádná vegetace a tak lze jednoduše určit fáze ledovce v určitém období.

Za 1 den: 200 km

Celkem najeto: 256 670 km

Pondělí 11. Října Ledovec Fox a vesnice Franz Josef

Zabarvené jezírko u Fox glacier
Zabíjejíce dotěrné sandflies jsme se vydali k ledovci Fox Glacier. Při cestě k ledovci jsme minuli ceduli, která nás informovala o tom, že až k ní zasahoval ledovec v roce 1750. To jsme byli asi 5 km od paty ledovce. Fox ledovec se pohybuje na své poměry velmi rychle.
V roce 1930 byla jeho pata asi 3 km od svého současného místa. Udělali jsme si krátkou procházku kolem nádherně zbarvených jezírek, ale k čelu ledovce jsme se nedostali, neboť je to zahrazené a prý velmi nebezpečné, neboť hrozí, že se může kdykoliv rozbít nějaká kra, která dokáže udělat pěknou paseku, jako třeba rozvodnit řeku a to už bychom asi nerozdejchali.
Ledovec Fox
Pak jsme se vrátili k autu a zjistili, že se nám pomalu tenčí zásoby jídla. Zbývají jen kolínka a rychlá večeře v pytlíku. Ve vesnici Fox Glacier je i benzínová pumpa, kde mají dosud nejdražší benzín, který jsme doposavad viděli. (1,40 za litr nafty). Vydali jsme se na 25 km cestu vedoucí k druhému ledovci Franz Josef. Ten máme však naplánovaný až na zítra, a tak jsme se ubytovali ve vesničce v hostelu Montrose Backpackers za 21 NZD za noc.
Ledovcový splaz
Ještě předtím jsme navštívili informační centrum, kde jsme se dozvěděli, že půldenní tůra s průvodcem na ledovec stojí 100 NZD za osobu. I tato aktivita byla na naše poměry dost drahá a tak nám bude stačit projít se k úpatí ledovce. Ale to až zítra. V infocentru byly vystavené i fotografie ledovce na prodej. Tyto fotky pořídil nějaký Čech jménem Petr Hlaváček a musím uznat, že fotky byly opravdu nádherné. V hostelu jsme nahráli fotky na internet, dopsal jsem deník a večer jsme se koukli na film. Spát jsme šli až o půlnoci.

Za 1 den: 56 km

Celkem najeto: 256 461 km

Neděle 10. Října Cesta na západní pobřeží (West Coast)

Ráno nás probudil pěkný slejvák a vlastně skoro celou dnešní cestu nám propršelo. Abychom se dostali k západnímu pobřeží jižního ostrova, museli jsme projet průsmykem Haast. Tento průsmyk leží ve výšce 563 m a je nejníže položeným přechodem se zpevněnou silnicí v celém pohoří Jižní Alpy. Členové maorského kmene Nhai Tahu kdysi tento průsmyk využívali při cestách za vzácným nefritem. Průsmyk pojmenoval evropan Julius von Haast a asfaltová silnice je zde teprve několik desetiletí.

U jezera, kde jsme spali
Cestou jsme se zastavili u vodopádů, které tekly do kolmo tekoucí řeky. Jinak podél silnice byly všude samé vodopády, jde o dost nehostinnou krajinu, kde velmi často prší. Zastavili jsme se ve městě Haast, ležící na pobřežní planině, kde nás překvapily vysoké ceny potravin, bylo to však dáno tím, že široko daleko nic není. Pak jsme přejeli přes nejdelší 1 proudový most na NZ a udělali si krátkou zastávku u Ship Creek, kde se nalezly trosky lodi, které se sem dostali přes Tasmanovo moře. Tahle loď ztroskotala těsně před přístavem v Melbourne Austrálii. Hrozně nám foukal vítr a jen tak tak jsme si uvařili polévku. Podívali jsme se do kukaně, jestli náhodou neuvidíme nějakého tučňáka a následně vyrazili dále do Bruce Bay.
skok do jezera

V tomhle zálivu byla spousta klád roztroušených po pláži. Dojeli jsme až k řece Karangarua, kde jsme se utábořili. Přestalo pršet a udělalo se horko, ale objevila se tu mračna sandflies, dotěrných mušek. Chtěli jsme spát v autě, ale nemohli jsme otevřít okýnka, jinak nám naletěli lidožravé mušky do auta.. Stačilo otevřít dveře na 2 sekundy a už tam byly hned 4 vevnitř. Bylo to hrozné!

Celkem najeto: 256 405km

Za 1 den: 228 km

Sobota 9. Října Zlatokopci, Bludiště a Wanaka

Zlatokopecká osada
Po probuzení jsme se vydali údolím řeky Karawau, která si z údolíčka vyhloubila solidní kaňon a určitě by na ní byla pěkná jízda přes divoké peřeje. Celá tato oblast podlehla v 19. století zlatokopecké horečce a dnes se zde těží především z cestovního ruchu. Je tu spousta lákadel, jako jsou návštěvy původních zlatokopeckých osad prvních Číňanů, kteří sem přijeli i s rodinami s vyhlídkou rychlého zbohatnutí.

Překopaná krajina hledačů zlata
Jednou takovou oblastí jsou planiny v oblasti Bannockburn, což je město, které je už dávno za svým zenitem. Jsou zde však stopy po zlatokopcích, kteří místní krajinu do slova převrátili naruby. Vytvořili takové haldy nebo naopak díry při hledání zlata, že všechno co je tu k vidění netvořila příroda, ale člověk hledající kousek žlutého kamene. Vydal jsem se tuto krajinu prozkoumat, Andrejka zůstala v autě a jen jsem po očku hledal taky něco, třeba něco, čeho si dříve nevšimli. Zarýpal jsem do jedné skály a našel jsem pár zlatavých kamínků, ale zlato to určitě nebylo. No co, zbohatnu na něčem jiném J
Krajina u Bannockburnu

Pak jsme pokračovali dále do města Wanaka, což je takové sesterské město Queenstownu, nicméně komerce už tam není tak viditelná jako v královnině městě. Před městem nás však nalákala jedna atrakce a tou byl svět puzzle. Už zvenčí to vypadalo zajímavě, neboť se zde nacházela hodně šikmá věž, která popírala všechny fyzikální, hlavně tedy gravitační zákony. Uvnitř na nás čekal opravdu zajímavý svět. Ve vstupní hale byly stoly, na kterých se válelo spousta hlavolamů, které si kdokoliv mohl zkusit složit.

Puzzling World
Záchodky v Puzzling world
Zaplatili jsme vstup jak do optických klamů tak do venkovního bludiště. Nejdřív jsme si zašli na záchod, který sám o sobě byl velmi zajímavý. Pak jsme prošli hologramovou místností, kde byly obrazy v trojrozměrném zobrazení, prošli jsme místností obličejů, kde měl člověk pocit, že ho všechny obličeje očima sledují, pak jsme se dostali do šikmé místnosti, kde to bylo hodně zajímavé, ale tam se Andrejce udělalo dost špatně a i mě nějak nebylo moc dobře, člověk zde měl opravdu divný pocit, jak to všechno bylo nakloněné. Zašel jsem si ještě do místnosti obrů a trpaslíků a nakonec zašli do bludiště, kde jsme strávili asi hodinu hledáním 4 věží. Andrejka našla 3, mně se povedlo najít je všechny. Avšak nepovedlo se mi najít východ, protože to nebylo tak lehké jak se zdálo. Po hodině jsme z toho byli docela otrávení a odešli únikovým východem.
Jezero Wanaka

Po zlámání hlav jsme dojeli do města, které se nám líbilo mnohem víc než Qeenstown. Dali jsme si jídlo, velkej hamburger s hranolkami a pojedli u břehu nádherného jezera. Spaní jsme si našli u velice scenerického jezera Hawea.

Celkem najeto: 256 177 km

Za 1 den: 115 km

Pátek 8. Října Komerční Queenstown

Cedule v Garston
Ráno jsme se vrátili do Te Anau, kde jsme dotankovali a namířili si to do Queenstown. Čekala nás dlouhá a ne příliš zajímavá cesta. Zastavili jsme se akorát v městečku Garston a čirou náhodou zjistili, že se vlastně jedná o nejvnitrozemější město na NZ. Město Queenstown se řadí mezi nejvyhledávanější turistická střediska, neboť nabízí pestrou nabídku všelijakých adrenalinových sportů.

Dá se zde zažít a vyzkoušet snad všechno, co vám nažene hrůzu a adrenalin v krvi dosáhne maximálních hodnot. Pokud chcete vyzkoušet bungee jumping, paragliding, jízdu v rychlém motorovém člunu proti proudu řeky s 360° otáčkami v mohutném kaňonu, nebo si skočit tandem z 5000 metrů, a máte HODNĚ peněz, tak tohle je místo stvořené pro vás. Ovšem né pro nás. Podle nás se z města Queenstown stalo překomercované město, kde na nás všude vrhaly reklamy, zkus si tohle, okus tamto, hlavně se oslíčku otřes, ať z tebe máme co nejvíc peněz. V mnoha ohledech se stalo obětí vlastní proslulosti.

Bungee jumping most
Takže se najdou 2 typy lidí. Jedni, co město milujou a nemohou si ho vynachválit a ti, co ho nemají rádi ba přímo nesnáší. Asi uhodnete, do jaké skupiny se řadíme my. Jediné, co jsme byli ochotni vyzkoušet je gondola- lanovka, která vede na blízkou horu, odkud je hezký výhled do okolí. Nicméně začalo pršet a tak jsme se s tímto nápadem rozloučili a ve městě jsme se nezdrželi dlouhou dobu. Pouze jsme si dali indické jídlo v místním obchodním centru, zběžně prošli střed města a nakoupili zásoby na další cestu. Zároveň jsem volal Fabianovi- náš zaměstnavatel na vinici Clos Henri a ujistil ho, že se na vinici vrátíme pracovat 18. října. Zároveň jsme napsali Alexe, což je naše KIWI spolupracovatelka na vinici, která nám nabídla ubytování u ní doma, abychom se ujistili, že s námi počítá. Prý se na nás těší.

Most přes řeku Karawau
Vydali jsme se dále přes zlatokopecké městečko Arrowtown, které se chlubí čínskou čtvrtí a jeli směrem k jezeru Wanaka. Minuli jsme historický most, odkud se začalo poprvé komerčně skákat bungee dumping, jehož zakladatelem byl A.J. Hackett. Nicméně pršelo a nikdo neskákal. Přenocovali jsme u útesu údolí řeky Kawarau.